Yves Temmermans is al meer dan 30 jaar actief in de keukenbranche en is sinds 2017 werkzaam bij Augustijns. Na enkele jaren proeven heeft hij op vraag van de familie Augustijns de functie van algemeen directeur op zich genomen.

De afgelopen jaren heeft Augustijns haar marketing strategie aangepast. De keuken- en interieurbranche is immers volop in beweging?
“En onze sector beweegt steeds sneller: de berichtgeving op sociale media moet dagelijks gevoed worden met leuke slogans, foto’s, nieuwtjes, beleving. Klanten willen voelen dat er iets leeft. Van het scherm is uit het hart. Dit vereist veel creativiteit. Lotte Augustijns neemt branding en marketing plichtsbewust voor haar rekening.”
Vorig jaar is er ook geïnvesteerd in de toonzaal van Wuustwezel.
“Jazeker, want de klantbeleving in de toonzalen is ook veel intenser geworden dan vroeger: men wil de materialen voelen, zelf moodboards samenstellen, realistische op maat gemaakte visualisaties ontdekken. Een toonzaal wordt een belevingsruimte. Ons 70-jarige bestaan gaf ons een goede reden om niet enkel naar het verleden te kijken maar vooral om aan de toekomst te timmeren. Deze investeringen trekken we de komende tijd nog verder door in onze beide toonzalen”
Is de bezoeker in de loop der jaren veranderd?
“De nieuwe klant is in de eerste plaats veel beter op de hoogte: vóór het internettijdperk kwam het advies praktisch enkel uit één richting, nu is dat tweerichtingsverkeer: de klant is vaak heel goed geïnformeerd vooraleer hij onze toonzaal binnenstapt.
Meer en meer bezoekers willen niet enkel hun keuken vernieuwen, maar verwachten dat dezelfde designelementen in een groot deel van de woning worden doorgetrokken. Hiervoor is Augustijns zeker de juiste partner, je ontdekt hier de volledige interieurbeleving, door specifiek maatwerk dat in eigen atelier is vervaardigd.
Onze concullega’s struggelen soms hiermee, want vaak kopen zij hun keukens via buitenlandse massafabrikanten aan en kunnen zij dat persoonlijke interieur niet aanbieden zoals de Vlaamse interieurbouwers dit wel kunnen.
Bij Augustijns word je geadviseerd door deskundig opgeleide interieurvormgevers. Zij praten allen met passie over hun vak en volgen de laatste tendensen mee op.”

Je leest nu vaak artikels over pusherige verkopers en fictieve kortingen in jullie branche.
“Dit is van alle tijden en het zal wel altijd blijven bestaan. Soms worden wij, consumenten, graag bedrogen. Laat me duidelijk zijn, de keukenbranche heeft het in Europa niet makkelijk, en hierbij druk ik me zacht uit. Dus iedereen vecht om zijn kost te verdienen. Bij Augustijns blijven we echter werken op het ontwerp en de relatie met onze klanten, op het creëren van hun unieke thuis, elke dag opnieuw en dit aan een correcte prijs-kwaliteitsverhouding. Schreeuwerige acties vind je bij Augustijns niet terug. Er is 70 jaar aan de weg getimmerd om te staan waar we nu staan. We gaan het kind niet met het badwater weggooien. Onze relaties weten wat ze aan Augustijns hebben en mogen blijven verwachten.”
Hoe kijk je zelf naar de voorbije periode en de nabije toekomst van Augustijns?
“De afgelopen jaren was er eerst arbeidskrapte, dan de pandemie en nu de vreselijke conflictsituaties op zowel menselijk als economisch vlak. Al deze zaken hebben de gevoeligheden van een wereldeconomie blootgelegd. Elk land, elke regio produceert wel een onderdeel van een compleet product. De recente evoluties maken dat zekerheden plots niet meer zo evident zijn.
Als bedrijfsleider heb je hier niet meteen vat op. Waar je wel met zijn allen aan moet meewerken zijn de opportuniteiten die zich telkens in zo een situatie stellen. Je wordt eenvoudigweg verplicht om, sneller dan anders, alles te herevalueren en het schakelproces te versnellen. Eens de drive erin zit zorgt dit voor een nieuwe frisse wind doorheen alle afdelingen van de organisatie.
Er wordt alles in het werk gesteld om het onze klant zo makkelijk mogelijk te maken voor wat betreft onderhoud, advies, communicatie, garantie, planning, enz.. De integratie van ons ERP systeem, enkele jaren geleden, maakt de interne en externe opvolging duidelijk efficiënter.
We zijn kritisch gaan kijken naar de klantbeleving, leveranciers, marketing, assortiment, planningsproces, klanttevredenheid, software pakketten, opleidingen, duurzaamheid, doelgroepen en regio’s en vooral missie en visie. Kortom alles, kwam en komt aan bod. Wat wij als organisatie de laatste paar jaar hebben doorgevoerd is toch wel straf te noemen. Het landschap evolueert heel snel en da’s toch fantastisch?!
De laatste jaren drukt Lotte Augustijns steeds meer haar eigen stempel op de firma: zij zet vooral in op het trendy aspect in materialen en kleuren, het volledige plaatje waarin het interieur nog meer centraal komt te staan. De onderlinge verstandhouding tussen Jef, Lotte en Seppe Augustijns verloopt trouwens heel soepel wat toch ook niet altijd evident is binnen een langer bestaande familiezaak.
Augustijns heeft een complexe structuur vanwege het uitgebreide maatwerk dat we zowel aan onze particuliere als professionele klant aanbieden. De firma past niet in één wel bepaald vakje.
Echter de gekende kwaliteit gekruid door kennis, interesse en enthousiasme van alle collega’s onder de gedreven vleugels van de familie Augustijns maakt het DNA succesvol & compleet.”